اینورتر (inverter) در لغت به معنای معکوس کننده می باشد. اینورتر در واقع نوعی کنترل کننده ی دور موتور است که وظیفه ی اصلی این وسیله تبدیل جریان مستقیم به متناوب است....

اینورتر (inverter) در لغت به معنای معکوس کننده می باشد. اینورتر در واقع نوعی کنترل کننده ی دور موتور است که وظیفه ی اصلی این وسیله تبدیل جریان مستقیم به متناوب است. اینورتر با علامت اختصاری نیز VFD شناخته می شود. به مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب (تبدیل جریان DC به AC) اینورتر گفته می شود.

اینورترها بیشترین کاربرد و استفاده را در بین تجهیزات صنعتی دارند. پیشرفت علم و تکنولوژی مربوط به صنعت و ساخت تجهیزات صنعتی به روز و پیشرفته کمک شایانی به آسان تر شدن امور در صنایع و تسریع روند اینورتر نموده است. اینورتر یکی از این وسایلی است که با ورود خود، بسیاری از مشکلات را در صنایع و دستگاه ها رفع نموده است.

اینورتر به دو نوع اینورتر سه فاز و اینورتر تک فاز تقسیم می شود. این تقسیم بندی تنها از نظر ورودی اینورتر می باشد و خروجی تمامی آن ها سه فاز می باشد.

اگر نیاز به تغییر سرعت در کاربرد خود دارید، اینورتر (VFD) به آسانی با افزایش یا کاهش سرعت موتور می تواند موتور را با نیاز شما منطبق کند.

 

 


در اصل بدون کاهش گشتاور موتور به کمک آن می توان کنترل سرعت یک موتور AC سه فاز را انجام داد. این وسیله با توجه به توان موتور در ظرفیت های مختلفی ارائه می گردد، مثلا برای یک موتور با توانی حدود ۲۰ اسب بخار از اینورتر ۲۰ HP استفاده می شود. اگر اینورتری بالای ۳ اسب بخار توان داشته باشد، فقط از ورودی سه فاز باید استفاده نمود.

ویژگی های اینورتر و کاربرد آن


۱- کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف برق

۲- کاهش جریان راه اندازی و افزایش طول عمر موتور

۳- توانایی تغییر سرعت موتور

۴- امکان تغییر جهات حرکت موتور

۵- حفاظت داشتن در مقابل اضافه بار

۶- کار کردن موتور حتی با وجود ولتاژ ورودی متغیر

۷- امکان کنترل از راه دور

۸- برنامه ریزی حرکت

۹- ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور

۱۰- بدون احتیاج به قطع و وصل برق اصلی

مزایای استفاده از اینورتر برای کنترل دور موتور


– نیاز نداشتن به دستگاه های کنترل دبی مکانیکی
– ذخیره کردن انرژی تا ۵۰ درصد
– نبودن شوک راه اندازی
– بیشتر شدن عمر مفید قطعات مکانیکی

نواحی ای که از اینورتر استفاده می شود:

– فعالیت های گشتاور ثابت مانند میکسرها , اکسترودرها , نوارهای نقاله و غیره
– فعالیت های توان ثابت مانند کشش و دستگاههای ماشینی
– فعالیت های گشتاور متغیر مانند فن و پمپ

اگر در موتوری ۵۰ درصد کاهش دور داشته باشیم، توان مصرفی که لازم داریم ۱۲٫۵ درصد است و مفهوم این است که ۸۷٫۵ درصد در انرژی صرفه جویی داشته ایم. یکی از ابزارهایی که در اینورترها به کار رفته است خازن است که برای ذخیره انرژی استفاده می شود. اگر یک اینورتر توان پایینی داشته باشد خازن آن به لامپی که درون آن به کار رفته است متصل است که با روشن کردن لامپ، دستگاه به مشکل می خورد. برای این که بتوان بدون ایجاد مشکل لامپ را روشن کرد در ابتدا باید لامپ را برداشت.

 

منبع مقاله : صنایع الکترونیک کرج